Čeští steampunkoví autoři: Petra Slováková

Petra Slováková byla jedním z mála spisovatelů, kteří se steampunku věnovali už v době, kdy tento subžánr u nás ještě téměř nikdo neznal. Je autorkou nejen povídek a knih, jež vyšly převážně v zahraničí, ale také kreslířkou, která dokáže zachytit steampunkovou tématiku, což je v našich končinách velmi ojedinělé. Lidé, kteří se o tento subžánr zajímají, se se slečnou Slovákovou mohli setkat na mnoha přednáškách, a to nejen na velkých conech (např. Istrocon či Festival fantazie), ale i na menších, nefantastických, akcích (Afterdark Fair, apod.).

Autorka během své spisovatelské kariéry dosáhla mnoha úspěchů v bezpočtu literárních soutěží. Za největší lze považovat výhru v prestižní Ceně Karla Čapka, kde zabodovala s novelou Cvrček v krabičce. Nemůžeme také nezmínit, že zvítězila nebo se umístila na čelních příčkách v soutěžích jako jsou Dumky podvečerné, Poviedka Istroconu, AI 2051, Hledáme sto českých Kingů, Best-fiction, Rytiny, O poklad Moravského sklepa, Rokle šeré smrti, a mnoha dalších…

V nedávné době vydala u slovenského vydavatelství Rogerbooks sbírku deseti povídek, která byla následována druhým titulem obsahujícím dvě new-weirdové novely, včetně oceněného a oceňovaného Cvrčka v krabičce. Kniha byla publikována u vydavatelství Hydra, taktéž na Slovensku, kde autorka také vyhrála anketu FÓR – Fantastická osobnosť roka 2013.

První oficiálně publikovanou steampunkovou povídkou byla Vlčice, vítězná práce soutěže Poviedka Istroconu, která byla zároveň prvním českým prozaickým textem publikovaným ve slovenském časopise Jupiter. Bylo to v čísle 3 (10/2012).

Příběh se točí kolem královniny doručovatelky tajných depeší, Liliany Kelbyové, jež je jednou z mála žen, které se nebojí vydat do ohniska válečných konfliktů a oblastí, které by byly smrtelně nebezpečné i statečným mužům. Důvod, proč je takto neohrožená, je jedním velkým tajemstvím přinášejícím prvky paranormal fantasy.
Na krátkém rozsahu je zdařile vykreslený příběh s pointou vybízející k dalšímu rozvinutí. Povídka, ačkoli samostatně fungující, totiž působí jako součást něčeho většího, kde by se také leccos dalšího vysvětlilo. Prostředí Británie a různé historické vsuvky, včetně pohrávání si s fakty, řadí příběh do kategorie „historický steampunk“.

Začátkem roku 2013 vyšla u vydavatelství Zoner Press povídka Tma není jen černá, steampunkově laděné fantasy, které se objevilo také ve sborníku Dračí řád: Času navzdory. Ačkoliv kvalita sborníku byla značně kolísavá, Petra Slováková předvedla, že se dá vytvořit originální krátký příběh s výraznými steampunkovými prvky, jenž dokáže zaujmout i zamrazit až do morku kostí.
Ačkoliv autorka sama mnohdy při rozhovorech zdůraznila, že steampunk považuje spíše za odnož scifi, nikoli fantasy, striktní žánrové ohraničení této soutěže, která tehdy ještě neměla jinou kategorii, ji donutilo obléct háv mechanických koleček hořkému příběhu o elfím sirotkovi, který pracuje v továrně na výrobu ocelových draků. Povídka v českém sborníku tehdy prošla spíše nepovšimnutá.
Na autorském čtení na Festivalu fantazie Petra Slováková přiznala, že si musela vyslechnout mnoho narážek na podivně pitvorný žánr, který je plný páry a koleček a absolutně nevhodný k fantasy s elfy. Tehdy ještě u nás nebyl steampunk tak v kurzu.

Další povídkou, která sice není čistý steampunk, ale najde se v ní mnoho žánrových odkazů a prvků, je Železonoc, která vyšla v časopise Pevnost (8/2013).
Postapokalyptický svět plný vynálezů, továren chrlících oblaka kouře a viktoriánských panenek, které tvrdým výcvikem připravují na roli osobních strážců, to je nespoutaný výbuch imaginace i skvělá práce s jazykem. Autorka v ní mistrně mísí různé znalosti z vědeckých oborů a perfektně vykresluje emoční vypětí příběhu.
Ačkoliv by bylo vhodnější povídku zařadit do New Weird žánru, steampunkový vliv je nepopiratelný.

Jiné steampunkové práce se čtenáři mohli dočkat v roce 2013 díky žánrovému speciálu časopisu Jupiter (číslo 6). Tam Petra Slováková rozjela po boku Eileen Gunn volné pokračování Vlčice v povídce s názvem Půlnoc hořící hodiny a odbíjející kyvadlo.
Vrací se v ní nejen k postavám sourozenců Kelbyových, ale také představuje zcela nové hrdiny, kteří přinášejí strhující proud akce plné vzducholodí, přestřelek, potyček i dvorských intrik. Mix fantastických scén se opět prolíná s historickými fakty a je hezky doplněn o způsoby tehdejší doby, které nám dnes mohou připadat poněkud komické.

Ve stejném čísle časopisu lze najít také její tematický článek o steampunku. Petra Slováková sama uvádí, že se steampunku sice věnuje dlouho, ale většina jejich věcí je žánrově pestrou směsicí.

Autorka je aktivní členkou české steampunkové komunity, kterou se snaží prosazovat i v zahraničí. Nedávno o ní vyšel článek v mexickém časopise El Investigator. V roce 2015 vydala také steampunkový román Démon z East Endu, což je první díl z plánované trilogie Ve službách královny, jehož děj nepřímo navazuje na povídky Vlčice a Půlnoc…, a opět přináší dobrodružství známých sourozenců Kelbyových. Děj knihy se odehrává v alternativním viktoriánském Londýně, kde sourozenci Kelbyovi vyšetřují podivná úmrtí. Jedná se také o vůbec první ryze český steampunkový román.

Mimo psaní a kreslení se věnuje také výrobě steampunkových šperků a ozdob, pro něž je typická vysoká preciznost a nápaditost. O její další publikační činnosti, jakožto i o knihách, které vydala, se dočtete na jejích stránkách, které můžete navštívit na  tomto odkaze

Text a editace Tomáš Dostál ve spolupráci s Petrou Slovákovou

Foto:

Karolína Svobodová
Jan Eremitas Fuchs
ImagoPhoto Art (Imagophotoart.cz)
Mfantasy.cz

Ilustrace k povídce Půlnoc, hořící hodiny a odbíjející kyvadlo: Petra Slováková

Informace o knize Démon z East Endu http://www.brokilon.cz/cs/articles/238/petra-slovakova-demon-z-east-endu

#brokilon #démon z east endu #fantasy #steampunk #kniha #Petra Slováková #recenze #steampunk #český steampunk #české knihy #science fiction eský steampunk #čeští steampunkoví autoři #alternativní Londýn

2 komentáře: „Čeští steampunkoví autoři: Petra Slováková

Napsat komentář